Shatterhand I a II – návod
Textovka s udatným Old Shatterhandem v hlavní roli i její pokračování patří spíš ke kratším hrám, které pro Sharp vznikly v jazyce Basic. Pravděpodobně je dohrajete na posezení i bez návodu, aniž byste byli zrovna příznivci Karla Maye. Obě části mají stejný způsob ovládání, sadu příkazů i vzhled a liší se jen příběhem (první díl se odehrává v Severní Americe, druhý v Africe). Nebude tedy od věci, když se na obě textovky podíváme v jednom článku.
Příkazy se zadávají podobně jako u textovek ovládaných pomocí menu: šipkami doleva a doprava listujeme mezi příkazy či předměty, volbu potvrdíme mezerníkem (zde označovaným jako Pal neboli Fire – kromě klávesnice lze totiž hrát i joystickem). Čtení textů možná trochu znepříjemňuje fakt, že některá slova na konci řádku přetékají na začátek řádku dalšího.
Návod – Shatterhand I
Cílem prvního dílu je získat alespoň část starého pokladu Apačů. Začínáte v kupé vlaku přijíždějícího na nádraží v Santa Fe. Rychle využijte chvilkové nepřítomnosti spolucestujícího a prohledejte mu batoh. Zjistíte místo a čas jeho schůzky s jakýmsi neznámým kumpánem. Po vystoupení z vlaku se ještě pohledem do kalendáře přesvědčte, že dnes je opravdu ten správný den. Zajděte se podívat do hostince a pokuste se z obojku velkého psa sebrat klíč. Doga se bohužel rozzuří natolik, že na ni v oprávněné sebeobraně budete muset vytáhnout nůž. S klíčem se vraťte na hlavní třídu a za pomoci žebříku vlezte do kanálu. Odemkněte dvířka, seberte kus zlata a vraťte se na ulici. V obchodě s loveckými potřebami vyměňte zlato za různé užitečné věci a vydejte se z města směrem na jih. Dojdete ke břehu rozvodněné řeky Pecos. Její divoký proud raději nezkoušejte překonat po mostě – ten je až příliš chatrný a neunesl by vás. Na opačný břeh se dostanete díky akčnímu manévru s lasem a provizorním vorem.
Po chvíli se ocitáte na okraji slavné pláně Llano Estacado. U rozcestníku se vydejte směrem na Helmersovu farmu a vytrvejte v chůzi po rozpálené poušti, dokud nedojdete do kaktusového háje. Rozdělejte oheň a vyčkejte na blahodárný déšť. Po občerstvovací zastávce na farmě se opět vydejte do pouště. Podívejte se dalekohledem na chlapa, který na východě cosi kutá v poušti. Dojděte na ono místo, lopatkou odkryjte poklop a sestupte do podzemí.
Jakmile se poklop zabouchne, posviťte si lucernou, vezměte tašku a vyndejte z ní olověnou kuličku. Pokračujte dál chodbou a odbočte k místnosti s pokladem. Nožem zablokujte past, vlezte do pokladnice a naplňte brašnu pokladem. Jděte k východu z podzemí, pomocí kuličky spusťte mechanismus otevírající poklop a vylezte na povrch. Svou slavnou henryovkou odstřelte padoucha s jizvou, kterého jste potkali už prve v kupé vlaku, a radujte se: jste zachráncem nesmírně cenného apačského pokladu.
Přesný postup:
prozkoumej batoh, z, s, z, prozkoumej kalendar, poloz kalendar, z, s, prozkoumej psa, vezmi klic, pouzij nuz, vezmi klic, j, vezmi zebrik, pouzij zebrik, d, pouzij klic, v, vezmi kus zlata, z, n, z, pouzij kus zlata, vezmi laso, vezmi zapalky, vezmi lopatku, vezmi lucernu, v, j, j, pouzij laso, j, v, v, v, pouzij zapalky, v, j, pouzij dalekohled, v, pouzij lopatku, poloz lopatku, d, pouzij lucernu, vezmi tasku, prozkoumej tasku, vezmi kulicku, j, j, z, pouzij nuz, pouzij tasku, v, v, j, pouzij kulicku, pouzij pusky
Návod – Shatterhand II
Ve druhé části je vaším úkolem vypátrat a zajmout padoucha jménem Wilson. Tentokrát začínáte na palubě lodi směřující z Evropy do Afriky. Prozkoumejte papírek, který tu vytrousil zmiňovaný Wilson, a pokuste se z něj vyčíst nějaké indicie. Pokud víte, že Chartúm je hlavním městem Súdánu, několik dalších kroků byste měli odhadnout správně a do tohoto města se dostat. Ze zpustlého náměstí v Chartúmu se vydejte do mešity a po schodech nahoru. Starce podarujte zlatem ze svého měšce – získáte další informace a také plánek podzemí.
Ze stejného náměstí se dejte na jih a sejděte do podzemí. Cestu přes zamčené dveře si prostřílejte svou legendární medvědobijkou a podle plánku pokračujte podzemními chodbami na západ, sever, východ, sever, východ, jih a západ. Stojíte před vchodem do bludiště.
Vstupte do bludiště a podle níže přiložené mapky si dojděte pro prsten a pak ven z bludiště. Dejte pozor na to, že v bludišti se pohybujete relativně ke své aktuální poloze: pohyb dopředu je jasný, u ostatních (doleva, doprava, dozadu) pamatujte na to, že se nejen daným směrem natočíte, ale následně také uděláte jeden krok vpřed.
Ven z podzemí se vymotáte zase podle plánku, resp. výše popsanou cestou pozpátku (tedy na východ, sever, západ, jih, západ, jih a východ). Vylezte z podzemí ven a z náměstí se vypravte na sever do obydlené části města. Zjevíte se přímo před domem Mesuda, o němž byla zmínka na útržku papírku na začátku hry, a o kterém se také zmínil stařec v mešitě. Kolem strážného projdete díky prstenu, uvnitř pak jde už trochu do tuhého: padoucha Wilsona musíte ihned svázat lasem, vynést před dům a tam ještě strážného bleskurychle zneškodnit nožem. Tím je váš úkol úspěšně dokončen.
Přesný postup:
prozkoumej papirek, j, j, j, z, n, pouzij vacek zlata, pouzij vacek zlata, prozkoumej plan, d, v, j, d, pouzij pusky, z, s, v, s, v, j, z, s, dopredu, doprava, dopredu, doleva, dopredu, doleva, dopredu, doprava, dopredu, dopredu, doleva, doprava, dopredu, doleva, dopredu, dopredu, doleva, doleva, dopredu, doprava, doprava, dopredu, dopredu, doleva, dopredu, dopredu, doleva, doprava, doprava, doleva, doleva, doprava, doleva, dopredu, doleva, dopredu, dopredu, doprava, vezmi prsten, dozadu, doleva, dopredu, dopredu, doprava, dopredu, doprava, doleva, doprava, doleva, dopredu, doprava, doleva, dopredu, doleva, dopredu, doleva, doprava, dopredu, v, s, z, j, z, j, v, n, s, s, pouzij prsten, pouzij laso, j, pouzij nuz
Shatterhand I (11,4 KiB, 1 816 hits)
Shatterhand II (8,7 KiB, 1 604 hits)
ja by som chcela vytvorit rpg textovku z fantasy sveta, ale neviem programovat ani len html