Chánov – návod
Rozhodl jsem se napsat návod pro poměrně čerstvou českou textovou hru, kterou napsal MisticJoe pro osobní počítače Amiga. Hra je vcelku jednoduchá a docela i zábavná, i když mnozí puritáni a jiné pochybné existence si hru ani nezahrají.
Hra se jmenuje Chánov. Původně jsem si myslil, že se hra dočká veliké publicity ve sdělovacích prostředcích jak tomu bylo onehdá s Matiční. Nicméně, když si položíme otázku: Koho asi v dnešní době zajímá Amiga?
Nikoho, leda jen pár starých strejců co si na ní hrají z nostalgie hry a pár nadšenců jako jsem například já, který miluje inteaktivní fikci. Beztak pochybuji, že si hru někdo zahrál, ech, tedy mimo mě.
Takže vzhůru za dobrodružstvím do Chánova. Ale nežli začneme, tak by neuškodilo se zmínit o ovládání hry. Ono totiž není zas tak standardní, jak se na první pohled zdá, příkazy se totiž vypisují celé. Takže pokud chcete prozkoumat nějaký předmět je nutné napsat příkaz celý, to samé platí i pro směrové příkazy a hra bohužel postrádá příkaz inventář, takže se bez něj zprvu budete muset obejít, nicméně v průběhu hry je možné zkoumat tašku, kde máte veškeré předměty a vybavení pro vaše dobrodružství.
Začínáš ve své kanceláři ve které je značný bordel, nicméně uklízet jej nebude třeba, takžeprozkoumej stůl a najdeš papír, když stůl prozkoumáš znovu, tak najdeš klíče od kanceláře a od auta. Seber tedy papír a také klíče.
V kanceláři je větrák, ale ten bych raději ani nezkoušel zapnout, protože když jej zapomeneš vypnout, tak se konec hry trošku nevyvede.
Dojdi na východ do další kanceláře a hned si odskoč na toaletu na východě, asi se ti moc chce čůrat.
Na zemi v kanceláři najdeš tašku, tak ji seber. Teďko se můžeš vždy podívat do tašky, abys věděl jaké předměty máš u sebe.
Z kanceláře sejdi po schodech dolů do prvního patra. V rohu místnosti leží chuchvalecprachu, seber jej. Vyskočí na tebe veliký šváb. Dále by asi nebylo od věci zamknout kancelář, tak tedy použij klíče. A jdi zase dolů.
V přízemí kancelářské budovy stojí Kristýna. Pokud si s ní promluvíš příkazem mluv a ona chuděra křičí, asi nemá moc ráda malý domácí hmyz. Tak se jí řekni: „Sklapni ty krávo!“, následně je dobré ji sdělit: „Já ho viděl taky!“ a pak ji trošku utěš na své hrudi: „Poď na mou hruď…“
Kristýny se zbavíš a můžeš tedy zdárně opustit objekt, kde jsi zaměstnán na jih. Dojdeš k přechodu pro chodce, na zemi je spousta vajglu a semafor, seber vajgly a pořádněprozkoumej semafor.
Na semaforu je ukryté tlačítko pro chodce, takže jej použij, aby tě náhodou nepřejelo nějaké auto a tvé dobrodružství neskončilo dříve, než začalo.
Jdi na jih, narazíš na parkoviště, kde parkuje na východě tvé vozidlo. Nejprve ale budeš muset klíčem odemknout závoru, tak tedy znovu použij klíče a teprve teď jdi na východ.
Pořádně si prohlédni svůj vůz, najdeš hřebík, ten seber, abys třeba náhodou cestou nepropíchl pneumatiku. Pak nastup příkazem nastoupit. Jenže se ti povede šlápnout do obrovského hovna a přece si nechceš zamazat koberečky, takže si očisti boty použitím papíru.
V autě si pusť rádio, tím že jej prostě použiješ a cíl tvé cesty bude více než jasný. Nu a teď se tedy vydáš na svou pouť po Chánově. Nastartuj klíčema, čili použij klíče a pak jeď, abys mohl vyjet musíš zadat příkaz jet.
Cesta ubíhá spokojeně, ale bohužel narazíš na Městskou policii, ta tě zastaví, naštěstí jim jen ukážeš doklady (použij doklady) a můžeš jet dále. Až dojedeš na parkoviště u Chánova, kam vede jen úzká cestička lemovaná odpadky, bohužel anebo bohudík ti v další cestě brání nějaký kentus, ale neboj zbavíš se jej záhy. Zatím si s ním promluv.
Jak jsem říkal s kentusem je nutné zavést debatu, aby tě pustil dále. Takže jej hezky pozdrav, pak se jej zeptej kdeže je to Chánovské sídliště. Zeptej se ho co tam dělá a když odpoví, že jako hlídá, tak se zeptej před kým, jestli je složité hlídat a nakonec, jakože tomu rozumíš. Následně se zkus zeptat jestli tě pustí dále.
Bohužel ti řekne, že tě dál nepustí, tak mu to sídliště pochval a chval dokud to půjde. Možná, že se tě zeptá co tam vlastně v tom Chánově chceš dělat, tak mu nablekotej, že si tam jdeš najít nevěstu. Zjistíš, že tě pustí dál, jen když mu seženeš nějaké kuřivo. Ještě štěstí, žes nabral pár vajglů na křižovatce. Dej mu je, tedy použij vajgly.
Nyní je cesta na sever volná. A jelikož je nutné pořídit pár snímků Chánova, tak hned v další místnosti s barabiznou použij foťák, budeš hned mít první snímek do sbírky.
Dojdi ke staré babičce a promluv s ní. Takže na sever a východ. Jelikož jsi slušně vychovaný hoch, tak hezky pozdrav, zeptej se proč tam paní sedí, zeptej se na deodorant a řekni, že sis přišel najít nevěstu. Když se babička zeptá proč tak odpověz všechny možnosti. Následně ti babička řekne, že až si nějakou najdeš, máš za ní dojít.
Jdi 2x na sever na kopec. Tam opět použij foťák a budeš mít další obrázek do rodinného alba. Obejdi horu až dojdeš k Děžovi, vlastnícího veliký zakrvácený nůž (2x jih, západ, 2x sever), promluv s ním…
Děžo je fajn, pochval mu nůž, hlavně nezapomeň do nebe vychválit krvavé stopy na čepeli. Až se tě zeptá co tam chceš, tak mu řekni, že hledáš modela pro PlayGay. Následně se zeptá co to je, tak mu to řádně vysvětli, že je to časopis kde jsou hezcí páni. Dozvíš se jméno jeho přítelkyně. To je velice důležité, protože jí Děžovi vyfoukneš, ale nepředbíhejme.
Teďko je nutné nějak získat přízeň jeho přítelkyně Mariky, hlavně zjistit tak vlastně vypadá, k tomu ti zajisté pomůže dobrý rozhled z dalšího kopce, jdi tedy na jih, západ a sever.
Na kopci zjistíš, že se v okně jednoho paneláku cosi hýbe, takže vytáhni fotoaparát a použij jej k přiblížení. Zjistíš, že se jedná pravděpodobně o Děžovu dívku, takže ses právě zamiloval…
Na jihu je panelák tak jdi dovnitř a zkus přesvědčit Mariku ať jde s tebou, že Děžo je pro ní ztracená partie.
Rozhovor s Marikou veď asi nějak takhle: Nejrve se nepředstavuj a následně jí sděl, žes Harold Vomacka z PussyGips. Následně zalži, že jsi ředitel PussyGips a pak ji řekni, že bys ji chtěl nafotit do srpnového čísla časopisu. Zprvu se bude bránit, ale zeptej se jí jestli by to jako moc Děžovi vadilo. Marika stále odolává, takže bude nutné ji vysvětlit, že Děžo není jediný kdo by o ní stál a že je jako v okolí spousta volných chlapů. Až se zeptá který, tak řekni, že ty a jako, že bys moc rád děcka, na to ti Marika skočí. Nicméně, ještě bude potřeba obstarat nějaký zásnubní prsten. Vrať se tedy za starou babičkou. Jdi na jih, kde najdeš kontejner, prohledej jej a objevíš plechovku mouru. Ten kontejner je nutné prozkoumat dvakrát za sebou, seber plechovku mouru, bohužel se nezobrazuje ve výpisu místnosti, asi chyba, řekl bych (myslím, že ještě funguje „seber mour“ – pozn. -misticjoe-).
Pak jdi 2x na východ a zase si promluv se starou babičkou, řekni jí jméno nevěsty, jmenuje seMarika. Babička ti dá prsten a vypaří se.
Vrať se k Marice. 2x na západ a sever a dovnitř, Marika si sebere prsten a už se tě nepustí…
Dojdi k Děžovi, východ ,sever a zase si s ním promluv. Marika se do vaší debaty pustí také, čímž Děža zaměstná a ty mu budeš moci provést veselou taškařici s deštníkem, takže použij deštník.
S Marikou v zádech pokračuj za její rodinou, jdi tedy na sever a východ. Na rodinu promluv.Bohužel, rodině se nelíbí asi tvoje oblečení a kde sehnat exkluzivní obleček? No přeci v kontejneru, takže si dojdi zahrabat do kontejneru, jestli tam náhodou nenajdeš nějaký pěkný obleček. Cesta vede na západ, 2x jih, západ a zase jih. Prohledej kontejner a seber hábit, vrať se za rodinou, tedy jdi na sever, východ, 2x sever, a východ. Zkus si opět promluvit s rodinou Mariky, bohužel, hábit asi stačit nebude, takže je nutné vykonat nějaký čin, kterým si ji zasloužíš. Co třeba sebrat Děžovi nůž? Jdi tedy na západ a na jih.
Pokud Děžo nejeví známky života, jakože by už neměl, tak jej prohledej, upustí kudlu. Ovšem, když ji budeš chtít sebrat, tak zkus napsat seber kudlu, ale stejně se obávám, že kudla jako důkaz tvé mužnosti stačit nebude, tak ji zkus použít nad Děžovou mrtvolou, tedy použij kudlu.
Vrať se zpět k rodině Mariky. Sever a východ a znovu si s nimi promluv, myslím, si, že teď to bude pravé ořechové a můžeš se jít hned ženit a tak hurá do kostela, ale co by to bylo za svatbu, bez fotografií, takže nafoť rodinu a teprve pak jdi s rodinou a Marikou na západ asever.
Tím tahle hra končí, na konci hry se dozvíš heslo, které pak můžeš použít v bonus souboru přiloženém u hry.